Krap – gå over broen i praksis
• Målgruppe: Webinarets målgruppe er medarbejdere og ledelse i ældre- og demensomsorgen og på bosteder
• Varighed: 15:56 min
• Underviser: Lene Metner, adm. direktør, aut. psykolog og partner i PsykologCenteret. Eneudbyder af de evidensbaserede KRAP metoder. www.krap.com
I webinaret KRAP – gå over broen i praksis hører du Lene Metner, der er adm. direktør, aut. psykolog og partner i PsykologCenteret beskrive, hvordan alle mennesker har vidt forskellige grundvilkår for at leve liv og træffe valg. I webinaret introduceres du til KRAP- skemaet der viser, hvordan medarbejdere må ”parkere” egne strategier, erfaringer og grundtanker i et forsøg på at ”gå over broen” til borgeren og undersøge, hvordan virkeligheden ser ud hos vedkommende. Lene underviser om, hvordan medarbejderne kan interessere sig for borgerens tanker, følelser og livshistorie for at forstå de grundvilkår, der er med til at påvirke vedkommendes handlinger. I webinaret hører du, at i KRAP tænkningen anses anerkendelse, respekt og validering som samtalens grundbetingelse. Lene fortæller om, at ad denne vej undgår medarbejdere også at realitetskorrigere og underkende borgerens måde at opleve verden på. Heri ligger også et perspektivskifte og en bekræftelse af, at adfærden giver mening for borgeren. Lene fortæller om, hvordan medarbejderne kan hjælpe borgeren til at vælge andre handlinger, hvis de valgte ikke er til gavn for borgeren selv og omgivelserne. Webinaret afsluttes med Spørgsmål til refleksion og du kan bruge litteraturlisten som inspiration til at søge yderligere viden.
Webinaret indeholder punkterne:
• Møde mennesker med respekt for deres grundvilkår
• ”gå over broen i praksis”
• Forstå grundvilkår og strategier
• Spørgsmål til refleksion
• Litteraturliste
Når du har set webinaret KRAP – gå over broen i praksis har du hørt Lene Metner, der er adm. direktør, aut. psykolog og partner i PsykologCenteret beskrive, hvordan alle mennesker har vidt forskellige grundvilkår for at leve liv og træffe valg. Du er introduceret til KRAP- skemaet der viser, hvordan medarbejdere må ”parkere” egne strategier, erfaringer og grundtanker i et forsøg på at gå over til borgeren og undersøge, hvordan virkeligheden ser ud hos vedkommende. Efter webinaret har du hørt Lene undervise om, hvordan medarbejderne må interessere sig for borgerens tanker, følelser og livshistorie for at forstå de grundvilkår, der er med til at påvirke vedkommendes handlinger. Du har indsigt i, at i KRAP tænkningen anses anerkendelse, respekt og validering som samtalens grundbetingelse. Når du har set webinaret ved du, at ad denne vej undgår medarbejdere også at realitetskorrigere og underkende borgerens måde at opleve verden på. Heri ligger også et perspektivskifte og en bekræftelse af, at adfærden giver mening for borgeren. Efter webinaret kender du til, hvordan medarbejderne kan hjælpe borgeren til at vælge andre handlinger, hvis de valgte ikke er til gavn for borgeren selv og omgivelserne. Webinaret afsluttes med Spørgsmål til refleksion og du kan bruge litteraturlisten som inspiration til at søge yderligere viden.