fbpx

Blog

Tværprofessionelt og tværsektorielt samarbejde – del 1

26. august 2020

Det kan være en labyrint at finde rundt i, når der skal skabes overblik over de forskellige involverede parter i det nære sundhedsvæsen ved en borgers indlæggelse, udskrivelse og når han skal hjælpes videre i et nyt forløb.

”Hvem skal jeg kontakte om hvad – og hvordan? Er der klarhed over om det skal foregå digitalt eller pr. telefon og hvordan sikrer jeg, at borgeren ikke falder mellem to stole i et forløb, som både involverer indlæggelse fra eget hjem, udskrivelse og et rehabiliterende forløb? – Hvorfor møder jeg forventninger fra samarbejdspartnere, som jeg mener de burde vide, at jeg ikke kan honorere i hjemmesygeplejen…? Det gør mig usikker, når jeg kontakter sygehuset eller almen praksis…”

Den faglige opgave er at sikre borgeren et sammenhængende forløb mellem flere sektorer og professioner. I sygeplejen stræbes efter at skabe et organisatorisk overblik over sundhedsvæsenets opbygning og samarbejdsflader. Med denne opgave tydeliggøres det, at sektorernes strukturer, processer og interne logikker ikke altid er samtænkt med andre sektorer.

Det betyder, at sygeplejen ofte står med opgaven at koordinere et forløb, hvor borgerens oplevelse af sammenhæng må stå øverst, og sygeplejersken skal navigere mellem forskellige hensyn til systemer, lokale regler og bestemmelser og et utal at individuelle ’synsninger’…

I webinaret Tværprofessionelt og tværsektorielt samarbejde del 1 introduceres du til begrebet ’det nære og sammenhængende sundhedsvæsen’.

Sundhedsfaglig konsulent, Irmgard Birkegaard fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, giver dig indblik i, hvordan relationel koordinering og samarbejde med borgeren har betydning for oplevelsen af sammenhæng. Webinaret indeholder en beskrivelse af det interne samarbejde mellem region, kommune og almen praksis, og parternes roller og ansvar.

Se webianaret HER

Info


+45 60 55 13 27
Resopti@resopti.dk
CVR: 33735049

Modtag nyhedsbrev


Webbureau ITTP