26. august 2020
Det kan være en labyrint at finde rundt i, når der skal skabes
overblik over de forskellige involverede parter i det nære sundhedsvæsen ved en
borgers indlæggelse, udskrivelse og når han skal hjælpes videre i et nyt
forløb.
”Hvem skal jeg kontakte om hvad – og hvordan? Er der
klarhed over om det skal foregå digitalt eller pr. telefon og hvordan sikrer
jeg, at borgeren ikke falder mellem to stole i et forløb, som både involverer indlæggelse
fra eget hjem, udskrivelse og et rehabiliterende forløb? – Hvorfor møder jeg
forventninger fra samarbejdspartnere, som jeg mener de burde vide, at jeg ikke
kan honorere i hjemmesygeplejen…? Det gør mig usikker, når jeg kontakter
sygehuset eller almen praksis…”
Den faglige opgave er at sikre borgeren et sammenhængende
forløb mellem flere sektorer og professioner. I sygeplejen stræbes efter at
skabe et organisatorisk overblik over sundhedsvæsenets opbygning og
samarbejdsflader. Med denne opgave tydeliggøres det, at sektorernes strukturer,
processer og interne logikker ikke altid er samtænkt med andre sektorer.
Det betyder, at sygeplejen ofte står med opgaven at
koordinere et forløb, hvor borgerens oplevelse af sammenhæng må stå øverst, og sygeplejersken
skal navigere mellem forskellige hensyn til systemer, lokale regler og
bestemmelser og et utal at individuelle ’synsninger’…
I webinaret Tværprofessionelt og tværsektorielt samarbejde del 1 introduceres du til begrebet ’det nære og sammenhængende sundhedsvæsen’.
Sundhedsfaglig konsulent, Irmgard
Birkegaard fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, giver dig
indblik i, hvordan relationel koordinering og samarbejde med borgeren har
betydning for oplevelsen af sammenhæng. Webinaret indeholder en beskrivelse af
det interne samarbejde mellem region, kommune og almen praksis, og parternes
roller og ansvar.
Se webianaret HER