Blog

Udviklingshæmning og demens – hvordan skaber vi trivsel? – del 3

3. januar 2023

Når medarbejdere i omsorgen for personer med udviklingshæmning og demens har gjort det vigtige forarbejde, at sikre forståelse for borgerens samlede situation (se webinaret Udviklingshæmning og demens – hvordan kan vi forstå personen? – del 2), kan de i højere grad kvalificeret vælge tilgange og indsatser, som er tilpasset den enkelte borger.

Når både udviklingshæmning og demens er en del af det samlede billede, så er der flere komplicerende forhold, der skal medtænkes. Specialkonsulent Kirsten Agerskov Nielsen har i mange år arbejdet med borgere med udviklingshæmning og demens og hun giver i webinaret Udviklingshæmning og demens – hvordan skaber vi trivsel – del 3 bud på nogle metoder at anvende, når man ønsker at skabe trivsel og forbedre livskvaliteten hos personer med udviklingshæmning og demens.

Kirsten fortæller, hvordan hun i sit mangeårige arbejde har anvendt KRAP metoden, som en socialpædagogisk tilgang til personer med reduceret kognitivt funktionsniveau. Her tager hun afsæt i en anerkendende og ressourcefokuseret tilgang, som understøtter trivsel, inddragelse og meningsfuld beskæftigelse hos borgeren. Når personen med udviklingshæmning får demens, anvender hun også Tom Kitwoods beskrivelse af de fem psykologiske behov til at sikre et systematisk fokus på borgerens tegn på trivsel eller mangel på samme. Som en del af trivselsarbejdet beskriver hun, hvordan også fokus på dagsstrukturer kan hjælpe borgeren til at opretholde egne funktioner i længere tid.

Se webinaret HER

Er din arbejdsplads +medlem af lærings- og refleksionsplatformen Webinar Resopti© finder du webinaret under temaet Udviklingshæmning og demens

Info


+45 60 55 13 27
Resopti@resopti.dk
CVR: 33735049

Modtag nyhedsbrev


Webbureau ITTP